Innlegg nr 9


Fredag og hovedbryllup
Jeg våknet og følte meg elendig på fredagen. Det startet alt på torsdagen, men jeg hadde et håp om at det ville bli med det. Vond hals, hodeverk og slapp. Mauri fant paracet til meg, så prøvde jeg å sove litt til. Ville veldig gjerne få med meg tempel seremonien på morgenen. Fikk beskjed at vi skulle dra ca 08 30, så jeg karret meg opp til da. Frokost ble servert i en stor sal hvor hele Piyush sin familie hadde sovet. 
   
       Jeg er imponert over de alle mann. Her hadde de sovet minst 20 mann i alderen 3-80. 

Er det noe vi har lært her nede, så er det at ingenting blir som de planlegger. Plutselig ble det ikke noe tempel seremoni, men en seremoni i denne salen heller. Det går ut på mer velsignelser, samt at alle slektningene bringer gaver og overrekker til Piyush. Det var en fin seremoni. 

   
             Jeg fikk ikke med meg hele, siden jeg var dårlig. Jeg gikk og la meg og sov noen timer, i håp om å bli bedre til bryllupet.

På ettermiddagen gikk en hel prosesjon til tempelet for å hente velsignet vann som Piyush må vaske seg med i dag før vielsen. Han selv får ikke bli med. En trommeslager leder det hele an med fengende rytmer, og alle menneskene danser bortover gatene. For et folkeslag, så fulle av glede og lykke. Med jevne mellomrom stoppes der opp for litt ekstra dansing.Pradeek, Piyush bror, var den som hentet vannet. Deretter ble det båret av nære slektninger av Piyush, tilbake til der vi bor. Det hele er meget fasinerende, alt er lagt opp etter urgamle tradisjoner/religioner alle disse dagene. 

   
                           Deretter var det tid for oss damer å dra til skjønnhetssalongen. Var litt spent på det, siden det er bestilt for oss av brudens familie. Det ble en kaos opplevelse. Jeg fikk en sånn frisyre jeg ikke kan forfra, Randi masse løshår, og Mauri måtte sminke seg selv. Vi hadde ikke før kommet, så datt der inn med damer. Brudgommens mor og gjengen gikk før Randi og Mauri, og igjen: ting her nede tar TID…

   

  

  

  

  

  

 Etter skjønnhetssalongen, ble det forspill på rommet mitt. Randi hadde fraktet ned en flott gullflaske med Prosecco. Det ble ordentlig stemningsfullt.   

           Bryllupskvelden blir ikke lett å beskrive, denne opplevelsen lar seg ganske enkelt ikke beskrive i det hele tatt. Så det får bli litt kortversjon.

Seremonien med Piyush om kvelden startet med at alle gjestene har kjøpt pengemontasjer, som de går frem og henger på brudgommen og hans «best man». Best man var en liten gutt på ca 4 år.

   
 

   
         Deretter stod en hvit hest ute og ventet, Piyush skulle ri denne sakte rundt i byen, med fullt orkester på slep, damene danset i forkant og resten av gjestene gikk i prosesjon rundt. Det var helt ubeskrivelig surrealistisk, og knallkjekt å få være med på. 

                      
Så når vi kom til lokalet, hvor endel gjester alt var på plass, var det forhandlinger ned brudens familie vedrørende medgift osv. Det hele er bare et spill, siden de egentlig alt er gift formelt sett.

Så var der en liten minglepause, før brudeparet kom inn. Bruden ble fulgt inn i prosesjon, og deretter høytidelig overrakt til Piyush. Så enda mer fotografering. Tror der må ha blitt tatt minst 50 000 bilder i dette bryllupet.

Selve bryllupet var ellers som en megastor fest, nesten alkoholfri. De hadde et eget rom med alkoholservering hvor vi ble sittende sammen med våre nye venner. Det var en lang og fantastisk dag/kveld. 
Ca 02 30 startet den siste seremonien. Mange hadde da alt lagt seg, men Randi og jeg deltok. Vi var dønn slitne, men tenkte å holde ut. Etter en times tid måtte vi gi opp. Heldigvis at vi gikk, for det hadde vart til kl 08 00. 

   
  

    Blir bare masse bilder, for jeg orker ikke skrive mer på telefonen😁😁😁
Nå sitter vi på 5 stjerners Mariott i nærheten av Dehli flyplass, og koser oss med vin. Deretter er det massasje og fly hjem.
Bilder fra bryllupet:

   
  

        

   

  

  

  

   

Dette innlegget ble publisert i Bryllup i India, Uncategorized og merket med , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

