Tanzania


Tanzania har gitt meg endel vekkere, og jeg ønsker å dele noen facts og tanker med dere.
Tanzania har 48 millioner innbyggere, og av disse er 70% arbeidsledige. Tenk deg det, ca 33 millioner mennesker er uten fast jobb. Hva gjør ikke det med et folk? Mange av disse er uten utdannelse, gjerne uten arbeidserfaring i det hele tatt. Egentlig rart der er såpass fredelig i Tanzania som der er, da vi vet at lediggang, og gjerne også kombinert med fattigdom, kan skape mye trøbbel i enkelte land. Hva gjør det med moralen og stoltheten din, hvis du ikke er istand til å brødfø din egen familie? Tenk deg noe så tøft? Her er det ikke snakk om å ha dårlig råd, men være så fattig, og hjelpeløs at du legger deg sulten nesten hver dag. De gjør så godt de kan de fleste, men for mange er det nokså håpløst.

Her: flittige damer selger grønnsaker langs veien. Disse er heldige tross alt, som faktisk har noe å selge….

20140315-225529.jpg
Markedsboder av det fattigslige slaget:

20140315-225604.jpg
Fattige unger leker langs veien:

20140315-225650.jpg

Har lært bittelitt swahili og her nede, men ikke så mye, vanskelig å huske..
Tusen takk: asante sana
Værsegod/your welcome: karibu
Godnatt: lala salama

Tanzania består av ca 120 ulike stammer, og jeg skal fortelle bittelitt om 3 av dem:

Bushmen, eller buskmenn på norsk. Dette trodde jeg var en myte, men de finnes faktisk. Der er ca 800 igjen av de i Tanzania, og de går rundt nakne, bor i bushen, og vil bare få være i fred. Myndighetene lar de stort sett være i fred. Disse buskmennene snakker et rart knitre/kneppe/smatte språk, som ingen andre forstår.

Masaiene, disse finnes der ca 3 millioner av i Tanzania. De bor ofte i jordhytter, og holder masse dyr. De har lov til å ha opptil 12 koner, så de har ofte flere hytter på gården, en til hver kone/barneflokk. De er ofte velstående, da de kan eie hundre kyr/geiter osv. De lever veldig sparsommelig, er selvforsynte, og spiser bare enkelte typer husdyr, samt ofte en blanding av blod/mais. De drikker også husdyrblod. De er
ganske karakteristiske med sine kjortler/kleder, store ringer rundt halsen, utvidede øreflipper osv. De nekter ofte å sende barna på skolen, og siden det ikke finnes så mange gratis Public skoler i Tanzania, kan heller ikke myndighetene tvinge se. Heldigvis går det fremover, slik at flere barn får gå på skole.

Chaggaene, disse finnes der ca 2,5 millioner av i Tanzania. William var Chagga. De er som oftest kristelige, og er nokså like oss. De går i kirken hver søndag, dersom de har fri fra jobben.de lever i fred og fordragelighet med alle de andre stammene, og står fritt til å gifte seg og sosialisere med hvem som helst fra andre stammer.

Presidenten i Tanzania idag er ifølge folk her nede, veldig korrupt. Han tenker kun på å fylle sin egen bankkonto, så første steget på rett vei for Tanzania, må være å få inn noen ærlige folkevalgte. Det er ikke så lett, når de som prøver å si imot presidenten, enten kastes i fengsel eller forsvinner. Der er nyvalg i 2015, så får vi håper for folket i Tanzania,at en demokratisk og ærlig president kommer til makten.

Politiet er også korrupte, dersom du blir stoppet for noe, så er det bar å betale seg ut av det. Ikke i form av bot, men i form av under bordet betaling til politiet. Guiden min anslo at ca 70% av alle polititjenestefolkeneer korrupte.

77% av befolkningen i Tanzania lever under fattigdomsgrensen på 1 USD pr dag. Tanzania regnes som det landet som trenger mest bistand idag, ifølge SOS Barnebyer. Jeg vet iallefall at jeg skal fjernadoptere et barn herfra når jeg kommer hjem, og oppfordrer dere alle til å gjøre det samme. SOS Barnebyer har iallefall 3 store barnebyer-prosjekter i Tanzania.

20140316-092419.jpg
Jeg er så glad for at jeg er norsk, og kanskje vi bør være litt mer ydmyke og takknemlige over hvor godt vi har det. Forsøke å sette litt pris på det velfungerende demokratiske landet vi lever i , istedenfor å syte og klage over det som kanskje ikke fungerer så godt? Nå har jeg sett hvordan det er å ikke ha mat, ingen steder å bo, ei heller noen støtteordninger som hjelper deg.
Når regjeringen da i tillegg er korrupt, så har ikke den vanlige mannen sånye å stille opp med. Hva gjør at de allikevel har denne livsgleden? Jeg hører latter hvor enn jeg beveger meg, og de ler så hjertelig. Jeg satt og solte meg en dag utenfor Springland Hotell i Moshi, og rett innforbi der, satt 4-5 karer og spilte kort, og hvor hver gang noen la kort, så holdt de på å le seg ihjel, det var helt fantastisk. De finner glede i vennskap, sosialt samvær, og det å leve. De trenger ingen fancy middager, show, penger eller annet for å underholde seg, de gleder seg over livet, for en glede å oppleve dette på nært hold.

Gjennomsnittsalderen her i Tanzania er ca 57 år, lite medisiner, sykdommer, høy spedbarnsdødelighet har mye av skylden for dette.

Marked i Moshi:

20140315-231619.jpg

De ligger litt bak oss når det gjelder likestilling. Ved veiarbeid er der skilter som sier «Men at work», så jeg måtte jo sjekke med guiden. Han kunne fortelle at det forekommer ikke at ei dame jobber med veiarbeid. De kan kanskje få jobb der med å stå og holde skilt osv. De bruker ikke gatelys ved veiarbeid. Der hvor det var smalere vei pga veiarbeid, slik at bare et felt var åpent, da bruker de en person i hver ende med et grønt og et rødt flagg til å vifte ned, slik at bilistene vet om de kan kjøre eller må stoppe.

Opplevde noe litt tilfeldig i Arusha, en by i Tanzania med ca 1,5 millioner innbyggere. VI kjørt gjennom der, og plutselig stod der en traktor med
«Stangeland» logoen på. Litt kult. Haydom hvor Kvia hos TS har drevet og jobbet i årevis, ligger jo mange titalls mil fra Arusha, så hva er vel oddsene for å treffe en TS bil/traktor? Jeg ville stoppe og ta bilde, men dette var med den «dårlige» guiden, så han hadde masse unnskyldninger for å slippe.

Ikke noe problem å ikke ha bil heller;

20140316-085213.jpg

All fattigdommen og problemene til tross, de fleste du treffer virker lykkelige. Hvordan kan det ha seg da, at vi i vesten som har så mye rikdom og ting, ikke er mer lykkelige? Det beviser bare nok en gang at ting og velstand ikke gjør deg lykkelig. Ekte livsglede må til, og det har folket i Tanzania masser av. De jeg hadde gleden av å bli kjent med, var noen fantastisk mennesker, og jeg kommet aldri til å glemme de.

Til ære for crewet mitt, som jeg skylder så masse, her er de igjen, tusen tusen hjertelig takk til de!

20140316-085909.jpg

Tusen takk til Africasafari, www.africasafari.com for et fantastisk opplegg, god service og perfekt tur. Africasafari er agenter for Zaratours.

Tusen takk til Zaratours, www.zaratours.com for enestående guide, kokk, waiters og porters, samt kjempebra opplegg, profesjonelt selskap.

Jeg kommer definitivt til å bruke disse når jeg atter en gang skal til Tanzania, for er det noe som er helt sikkert: jeg vil tilbake!! Både til Tanzania og til Killimanjaro, så hvis noen vil være med, så gi lyd 😇👍😎

20140316-084216.jpg

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

