Safari dag 1


Dagen idag startet litt sånn i Tanzaniansk ånd…. det er liksom litt sånn Tanzania-tid, når du får beskjed om at avreise er sånn ca 8, 8 30, 9 ish…. og da blir det avreise 9 30, pole,pole- sånn er dette landet. Jeg ble sittende sammen med en gjeng canadiere, som skulle til Killi, og hadde 1000 spørsmål….det ble en koselig start på dagen.
Dagens guide Daniel, som jeg og «resten av gruppen»,skal på safari med, var omtrent like sjarmerende som pausebildet av gullfisker på tv. Lite initiativ til prat, bydde ikke på noe av seg selv, men helt ok…. Ja, forresten, gruppen består denne gangen som sist, av meg, meg og meg…. Ja, og guiden Daniel da…

20140312-190436.jpg
Heldigvis hadde vi en god jeep, en Toyota Landcruiser, stødig og god bil.
Det var en ganske lang kjøretur idag, og at ikke flere blir nedkjørt er et under. Hundretalls av unger, svinser langs veien, og de er små mange av de, helt ned i 5-6 års alderen. Smal vei, alle bilene durer i vei i hundre, de burter bare på ungene, slik at de skal vite der kommer bil. Vi ble vitne til en hund som ble ihjelkjørt av en buss, men ingen reagerte noe på det, akkurat som det var helt dagligdags….
Vi så mye fattigdom på veien, det er trist å se, men folkene virker til å ha det bra, uansett om de er fattige, eller lutfattige.
Denne lille gutten var gjeter for et femtitalls magre geiter, jeg betalte han en dollar for å få ta et bilde.

20140312-190745.jpg
Men, idag var det safari, og hekkan så kjekt, med alle de ville dyrene på så nært hold. Så masse kjekt. Idag var vi i Tarangiere Nasjonalpark.
Bilder derfra:

20140312-191018.jpg

20140312-191033.jpg

20140312-191044.jpg

20140312-191114.jpg

20140312-191145.jpg

20140312-191237.jpg

20140312-191225.jpg
Så blir jeg nødt til å fortelle om lunsjen min idag, da vi kom frem til Tarangiere, hadde ikke jeg spist på 6 timer, og var skrubbsulten. Guiden hadde ikke informert om noe, men jeg hadde sett at der lå lunsjbokser til oss i bilen. Så jeg spurte lett henslengt, om det var her jeg skulle kjøpe lunsj?Åja, han hadde glemt det, her er lunsjen din sa han, og der borte er der picnic bord å sitte ved, og du kan kjøpe kaffe, brus osv.
Jeg ville ha kaffe og brus, bestilte, fikk brusen, men kaffen tok så lang tid, så jeg gikk bare og satte meg. Så satte jenta i kiosken den frem, og jeg gikk for å hente den. Lot da veska mi, og maten stå igjen på bordet, det var bare snakk om 20 meter vekke.
Jeg hadde ikke før begynt å gå, før jeg hørte alle de andre folkene på bordene rundt der, begynte å hoie og gaule: the monkeys, the monkeys!!
Så snudde jeg meg, og så hva som skjedde, 3 frekke aper, robbet hele lunsjen min, og jaggu var de kjappe!! Så jeg løp tilbake, men all maten var borte, unntatt en sur lime, kyllingbit( som jeg ikke spiser når den har ligget 4 timer i solvarm bil….) og en bitteliten «pose» nøtter, ca 10 gram….
Jeg ble ikke mett den dagen kan du si, like holsulten når vi dro inn i parken som da vi kom… Guiden beklaget han ikke hadde advart meg, han skulle ha gjort det sa han, da dette var et veldig vanlig «problem» med nærgående aper… Kjente jeg ble litt irritert på han og, jeg ante ikke der var aper der en gang. Han prøvde å gi meg sin mat når vi skulle kjøre, men det gadd jeg ikke, da var det safari-time, og tid for fotografering av dyr. Spise kan jeg gjøre en annen gang….
Morsomt i ettertid, det ble lunsjen jeg aldri skulle få, nå er klokken halv åtte, og jeg har enda ikke fått mat. Heldigvis hadde jeg litt rødvin og en pose «hjemmelaget» chips i sekken fra det forrige fantastiske hotellet.
Her er en av kjeltringene fra tidligere idag:

20140312-192253.jpg

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

2 svar til Safari dag 1

  1. Aslaug Auestad sier:

    Er så fascinert over så flink du er til å skildre det som skjer om dagene….
    God tur videre og masse klem fra mor ❤

Legg igjen en kommentar

