Jippi, jeg klarte det!!!!!!


Som dere kanskje har gjettet, så klarte jeg å nå toppen!
Her er William og jeg på Uhuru Peak, som er det høyeste punktet, og selvfølgelig også det gjeveste, 5895 MOH.

20140311-164715.jpg

MEN, det er ingen selvfølge å nå toppen, siste natta var tøff, det åtraske oppover, oppover,oppover i stummende mørke, time etter time, mens lungene og resten av kroppen formelig skriker etter oksygen. Mange måtte snu iløpet av natta, og det er ekstra trist, så nært og ikke klare det.
Fytti så fornøyd jeg er, det var absolutt verdt strevet.
Her er vi på Stella Point 5739 MOH:

20140311-164553.jpg

Jeg ble «vekket»(klarte ikke sove) Kl 23, og fikk servert kaffe og sjokoladekjeks, før det var på tide å gå.
«Alle» sa før jeg skulle gå, at uansett hvor mye klær du har på, så er det for lite. Vel, jeg går ut fra de ikke har hørt om Devold of Norway… Her er hva jeg hadde på meg når jeg startet oppturen i piskende iskald vind og kulde kl 23:55 om natta:
2 par Ulvang ullsokker
2 ullundertøybukser
1 joggebukse
1 Bergans fjellbukse
Ulltruse( på størrelse med bestemors… )
4 ulltopper med lang arm
1 vinduet jakke/joggejakke
1 tykk din jakke
1 pelslue
Tykke votter, med kjemiske håndverkere oppi
Solide gode Crispi Besseggen fjellsko
I tillegg måtte jeg bære camelback drikkeholderen min under jakka, for at vannet ikke skulle fryse, så jeg så direkte høygravid ut.
Jeg frøs ikke et eneste minutt, tvert imot, så måtte vi stanse for at jeg skulle få ta av meg, så jeg var varm nok.

Det var så vanvittig tøft, psykisk å gå oppover i mørket, men guiden min begynte plutselig å synge lavt, og så nydelig. Det hjalp, så når jeg sa det til han, så fortsatte han med det, nesten hele tiden. Det føltes så beroligende og vakkert med litt lav reaggesang. Jeg har sagt det til han flere ganger, jeg kunne ikke klart dette uten han!!

20140311-170049.jpg
Følelsen når du står der på toppen er ubeskrivelig. Dere må dra og oppleve det selv. Jeg har massevis av tips, hvis noen er interesserte.
Vi brukte ca 6,5 timer fra start til vi var på Uhuru. Når du er ferdig på toppen, så er du nødt til å bevege deg nedover etter en stund, og da kan du gå så fort du orker. Så turen ned til Base Camp tok ikke mer enn ca 1 time og 40 minutt.
Vel nede, hvilte jeg en time, så fikk jeg snadder pannekaker. Deretter pakket vi sammen, og istedenfor å stoppe etter 3 timer for å overnatte, sånn som turen er, så hadde William og jeg blitt enige om å gå helt ned samme dagen. Ingen vits å stoppe for å sove en natt i telt, hvis du vet ca 3 timer ekstra innsats vil gi deg dusj og seng på hotellet. Thats me….

Så vi freste nedover i mitt tempo, og William hadde ingen problemer å holde følge. Så isteden for 6 timer, ble det ca 4,5 timer.
Vi så endel apekatter på veien ned, og tålmodige William listet seg inn i skogen, og stod helt rolig til de kom så nær at han kunne ta bilder for meg. De var nydelige, med lange hvite haler.

20140311-170624.jpg

Da vi kom til Mweka Camp, som er endestasjonen, vakte det litt oppsikt at jeg hadde vært på Killi, og gått helt ned samme dag. Det var ganske uvanlig visstnok…. i tillegg var jeg både «vel voksen», bestemor og dame, så de kjadret i vei på swahili/engelsk, til jeg ble ganske flau….

Det samme gjentok seg selvsagt på hotellet, der jeg både traff igjen de polske, og mange andre jeg hadde møtt i fjellet. Jeg sa ingenting om hva vi hadde gjort, så det var tydelig at ryktet spredde seg, ha,ha…
Soloppgang på Killimanjaro:

20140311-171440.jpg

Siden jeg gikk helt ned samme dag som Killi, fikk jeg ett ekstra døgn på hotellet her, som her herlig. Da jeg la meg, lykkelig og sliten igår, så hadde jeg ikke sovet, på ca 40 timer, og det er lenge. Var såvidt jeg ikke sovnet over middagen kl 19 30, sovnet før 20 30, sliten men lykkelig.
Det jeg gjorde på vei nedover var å spørre om William kunne tenke seg å være guide for meg i Moshi idag, og det ville han. De tilbyr gratis fra hotellet, men jeg har råd til å hjelpe han, og det føles bedre for han å jobbe for pengene, enn å måtte motta almisser. Så vi hadde en fantastisk tur til Moshi, kjekt å se folkelivet til fots.
Der ble litt gauling av mange som satt langs veien, når en hvit «lady», er ute med en ung boy… Jeg spurte William om dette, da du så tydelig kunne høre på lydene hva de formidlet…., men han bortforklare det høflig med at de bare syntes det var flott at jeg så lykkelig ut, uten hvit mann på slep… Ha,ha…. Ja,ja- du bare overhører det.
Jeg ville ta bilde av en mann, som satt å hugget opp sten, til grus, tenk dere det, da er du fattig… Han ville ha penger, og jeg bladde gladelig opp en dollar, og jeg har aldri sett et så lykkelig ansikt for så lite før…

20140311-171918.jpg
Vi var og så på hvor de behandler og brenner kaffebønner, så jeg fikk handlet litt kaffe. Alt i alt en kjekk bytur.

20140311-172136.jpg

Da er jeg ferdig med alle dagene på bloggen om Killi, men der kommer et med bare bilder også. I tillegg til et med diverse facts om crewet mitt og Tanzania.

Så imorgen er det videre på 2 dager safari, så vi høres nok snart igjen.
Nå nyter jeg bare lykkerusen over å ha nådd målet mitt!! Takk til dere som følger med på bloggen, ekstra kjekt å skrive siden så mange leser.
Må jo avslutte med et bilde fra toppen, amazing følelse, helt ubeskrivelig etter så mange kjekke men slitsomme dager.

20140311-172619.jpg

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

6 svar til Jippi, jeg klarte det!!!!!!

  1. Hilda sier:

    Gratulerer Kjære Søs !! Du er God!

  2. Vibeke sier:

    Fantastisk!! Du e bare råe! Grattla med gjennomført – ser kanonkjekt ut 😀

  3. Bolette sier:

    Fyttigrisen du e goe. Gratulera så møje m et te nådd mål ☺

  4. Gro sier:

    Fantastisk! E kjempemisunnelige. Glede meg t å hørra om d «live»
    Kos deg på safari og på Zanzibar 😀
    Om to dager e d min tur. Glede meg t d og
    Klem 😘

  5. Bent Probst sier:

    Gratulerer, det er bra jobb.
    Må bare vært fantastisk.

  6. Ramona sier:

    Heit rått! Du e jammen knall goe :-)) Utrolig kjekt at du dele me oss, kjempe kjekt å lesa om turen 😀 ♥♥

Legg igjen en kommentar

