Dag 2


Frokost er et viktig måltid, ingen tvil om det. Spesielt når du er i Killimanjaro og skal forsøke å bestige et fjell. Men….. vi kan ikke spise for 5 uansett, he,he..

20140311-092544.jpg

Maten var som jeg har sagt før: fantastisk. Jeg ventet hele turen på at jeg skulle miste apetitten, slik som jeg har hørt alle gjør. Du kan si det sånn, jeg venter fortsatt. Der var en frokost jeg husker jeg slet litt med å spise, men ellers gikk maten ned på høykant, hvert eneste måltid. Det er viktig med energi når du skal gå så mye. 3 måltider er jo nesten bare halvparten av hva jeg er vant med, så jeg var litt sulten innimellom og. Hadde heldigvis med meg pringles, non-stop, tørket mango, tørkede bananer med sjokolade, og riskuler med hvit yoghurt-sjokolade, så jeg sultet ikke kan du si….

Dag 2 var masse bratte stigninger oppover. Jeg brukte stavene jeg har lånt av Gro Kyllingstad, de var gode å ha når du trengte støtte og skulle skyve deg oppover de bratte skråningene. Der var et par steder jeg ikke skjønner hvordan bærerne kom seg opp med sine brede last.

20140311-093151.jpg

Shira Camp var målet for dag to, etter en flott tur gjennom et høydelandskap fullt av flott blomster. Guiden hadde stor kunnskap om dette også, men navnene på swahili var så vanskelige at jeg husker dem ikke.

20140311-093425.jpg

På denne campen fikk vi oss en flott ekstra spasertur på ettermiddagen, men vi hadde dessverre endel regn. På et tidspunkt bekymret jeg meg litt for om jeg hadde nok klær med, spesielt ullsokker, så hvis noen skal dra: ta med ett par til hver dag, for når noe er blitt vått, så tørker det ikke igjen.

Vi gikk til en grotte, hvor der tidligere pleide å bo folk, enten ansatte i campen, eller andre. Nå er ikke det lov lenger. På bildet under ser du meg og Rebekka, en jente fra Haugesund jeg ble kjent med. Hun gikk sammen med faren sin.

20140311-093755.jpg

Her er oversiktsbilde av campen:

20140311-093904.jpg

Jeg må jo ta med litt om fasiliteter. Åhhhh så fantastisk å måtte drikke 4-5 liter om dagen, det bør du for å unngå høydesyke, og gi kroppen best mulig forutsetninger vedrørende lite oksygen i luft osv, når du ikke vet hvor neste pisseplass er… Jippi så glad jeg er for at jeg gjorde squat-challenge 30/30 før jeg dro, for du blir stående en stund på huk, når alt dette vannet skal ut igjen. Som dere ser på bildet, så er det ikke akkurat vår standard, og det forventet jeg ikke heller, det var faktisk bedre enn jeg forventet, siden jeg ikke var klar over at der var toalett i alle campene vi kom til. Kan tro det var herlig å sette seg på toalettet når jeg kom ned igjen.

Her er toalettet fra Machame Camp:

20140311-094202.jpg

Det kunne faktisk vært verre, der var slike som dette i alle campene. Du venner deg til det utroligste, og er bare glad for at der faktisk er et toalett der….. I infoen som jeg fikk på forhånd, stod der vi måtte ta med en pose til å ha brukt toalettpapir oppi, men det er bare tull, det gikk selvsagt rett i hullet. Disse toalettene ble ofte lagt i utkantene av campene, mot en klippe eller lignende, slik at det vil ta noen hundre år, før det blir et problem.

Her er litt bilder fra turen dag 2:

20140311-094508.jpg

20140311-094543.jpg

20140311-094557.jpg

20140311-094624.jpg

Så var det nok en fantastisk middag, sosialt samvær med de andre, og tidlig i seng. Godnatt folkens, det var alt fra dag 2.

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

