Nede igjen


Nå er jeg tilbake på hotellet, og må bare si en ting: fantastisk! Fantastisk natur, fantastiske folk, fantastisk mat, ja alt har vært helt topp. Så det vil jeg skal stå i fokus, uansett har langt opp du kommer på en tur som dette, så er det verdt det!

Bildet under er Machame Gate på 1490 MOH hvor hele turen starter.

20140310-175128.jpg

Nå har jeg jo lyst å fortelle alt på en gang, jeg er så gira, det er vanskelig å vite hva jeg vil fortelle først. Tror jeg ønsker å starte med folka, nærmere bestemt guiden min. Han har gjort et vanvittig inntrykk på meg.

20140310-175315.jpg

Jeg møtte William, eller Will I Am, som han også likte å bli kalt, kvelden før vi skulle begynne på turen. Altså nokså samtidig jeg fikk vite det ville bli bare meg.

William er 24 år og har 200 turer bak seg til Killimanjaro, han har jobbet som guide siden han var 16. Det er ikke hvem som helst som får bli guide, det er kun de beste, og de må gjennom omfattende training og eksamen. Han er en smart gutt, som egentlig skulle begynne å studere, men pga korrupsjon, så er det bare de som kan betale under bordet, som får lån i dette korrupte landet. William ønsket å bli noe innen helseservice, eller evt lærer. Nå er han istedenfor eneforsørger for seg, faren, som er arbeidsledig og hans 4 brødre. Moren døde av tuberkulose for 10 år siden.Tenkt deg det i en alder av 24, og ikke klaget han heller. Han gjør bare det han må. Som en digresjon: der bor 48 millioner i dette landet, og av de er 70% arbeidsledige, 70%!!!Tenk deg det, dvs at bare ca 15 millioner av 48 millioner, har jobb.

Han betydde mye for meg på hele turen. Vi gikk sammen alene i time etter time. Vi kunne gå i naturlig stillhet og nyte naturen, men han var også en smart og oppegående samtalepartner som jeg kunne prate med. Jeg lærte mye om Tanzania på turen. Jeg pratet med William før vi startet, om min bekymring for å klare å gå sent nok. Så dette skulle han ta fullt ansvar for, jeg skulle bare gå bak han, så skulle han holde det rette tempoet til enhver tid, og slik ble det. Pole,pole..

Det å være guide, er gjevt i forhold til mange andre jobber, og William var utrolig flink. Jeg kommer tilbake til både han og resten av crewet mitt i senere innlegg.

20140310-180342.jpg

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Ett svar til Nede igjen

  1. Ramona sier:

    Glede meg t resten 😀

Legg igjen en kommentar

