Dag 1


Dagen startet på hotellet, med hektisk aktivitet fra bønder som kommer og leverer mat til alle som skal opp i fjellene. Jeg fant etterhvert ut at alle fikk samme maten, så der er nok en fixed menu, slik at det er enklere for alle å vite hva de trengerå ha med seg.

Turene er strengt regulerte, slik at du må registreres og gjennom en mølle før du får begynne å gå. Hele området er en nasjonalpark, slik at der er faktisk ansatte på alle campene, som registrerer og holder kontroll på alle som ankommer leiren. Snakk om å ha lang vei på jobb gitt… De fleste av disse jobber 10 dager på og 10 dager av.
Allerede mens jeg ventet på guidene skulle ordne alt det praktiske, så traff jeg flere som jeg holdt kontakt med gjennom hele turen: Piotr og Sylvia reiste med samme selskapet, men de hadde 6 dagers tur og jeg 7, så vi ville campe sammen de første 3 dagene. Sylvia og Piotr er egentlig polske, men bor i Kristiansund. Koselig par, som det var kjekt å bli kjent med. I tillegg møtte jeg flere damer som skulle gå alene sammen med sine folk, bare gjennom andre selskaper: Iffhad fra Israel og Ansjaou fra Kina, (hun bor i London).
Alle disse campet jeg sammen med hver kveld, så du er aldri egentlig alene på slike turer som dette.

20140311-084528.jpg

Følelsen når du går gjennom gaten og starter turen, er ganske spesiell: du er spent for du har planlagt dette lenge, og du vet du har noen anstrengende og forhåpentligvis kjekke døgn foran deg.

20140311-084713.jpg

Vi startet oppover og skulle gå fra Machame Gate på 1490 MOH til Machame Camp på 2950 MOH. Terrenget oppover var nydelig, grønt og frodig og vi hadde ikke gått lenge før vi kom opp i regnskogområde. Store flotte frodige skoger, masse lyder, flotte blomster. Det å gå tur her er fantastisk. Uvant å gå tur kun oppoverbakke,siden vi i Norge vanligvis går opp og ned, men nå skal jeg altså stort sett gå oppoverbakke i 5,5 dager.
Vi stoppet for god lunsj i skogen, som vi hadde fått utdelt ved gaten. Kjempegodt, men altfor mye mat. Det skulle vise seg å bli gjennomgående for hele turen: de serverer noen sinnsyke porsjoner som vi aldri har sjans til å spise opp. Maten var kjempegod, brød, egg, kylling, kake og diverse.

20140311-085230.jpg

Jeg ble litt bekymret første dagen, da vi hadde ikke gått lenge før jeg begynte å slite med hodeverk. Så tanken min var da: hvordan vil det da bli, når vi kommer opp i skikkelige høyder?

Da vi kom frem til campen, så hadde bærerne alt satt opp teltene, og gjort klar alt. Så kom de til oss med nydelig rent varmt vaskevann. Overalt i campene stod der fremme pulverkaffe, te, og div i matteltet vårt. Slik at de bare kommer med thermos med vann til oss, og det gjør de flere ganger daglig. Fantastisk service.

Så var det middagsservering, og for en servering: vi fikk 3 retters hele turen. Alltid en suppe først, så middag, deretter frukt til dessert. Utrolig å få sånt langt oppe i fjellene. Ikke nok med det, de laget til med levende lys, og gjorde det riktig så koselig.

Det er tidlig leggetid på disse campene, der er mørkt Kl 19, og da er der ikke mye å sitte oppe for. Så det ble lange netter, men det var greit siden jeg sov så dårlig. Jeg hadde ikke så godt liggeunderlag, så jeg snudde meg sikkert hundre ganger om natta for å finne bedre liggestilling. Hardt og vondt er hardt og vondt uansett hvor mange ganger du snur deg. Jeg ville heller leid/lånt av selskapet vi reiste med, for de madrassene så veldig gode ut, og det polske paret hadde lånt, de sov godt.

Første dag av eventyret var dermed over, og gu så gjillt det er. Godnatt fra Machame Camp

20140311-090202.jpg

20140311-090244.jpg

Dette innlegget ble publisert i Uncategorized og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

