Ryggraden i Kilimanjaro


❤ ❤ ❤

Bærerne på Kilimanjaro er faktisk de som muliggjør for oss vanlige dødelige å kunne bestige dette fantastiske fjellet.

Her er et utsnitt fra en blogg jeg fant:
Eventyrets pris. Bærerne er ryggraden til Kilimanjaro. Det er en begrensning på 20 kg per bærer. For dette får de betalt mellom 5 og 10 dollar dagen. På dag to av vår ekspedisjon kom vi over stedet hvor en av bærerne døde for noen år siden. I regnssesongen, med dårlig utstyr, over 3500 meter har selv disse overmenneskene lite å stille opp med. Vi møtte bærere som gikk med sandaler mens det snødde. Selskapet som jeg klatret med garanterte at bærerne hadde riktig utstyr og får 10 dollar dagen. På stedet hvor bæreren døde er det en symbolsk grav. Vi legger til hver vår stein og klatrer videre i stillhet.( Kilde: http://norwegianexplorer.com/Kilimanjaro.html)

Her er en annen:
I tillegg har alle klatrerne sin personlige bærer. Jeg er klar over hvordan dette høres ut. Jeg tror alle syns det var nokså ubehagelig å overlate all vekten til en stakkars innfødt, som tjener kanskje 50 $ på dette oppdraget; hvis han er heldig med tipsen. Faktum er at ingen av oss hadde vært i stand til å bære så mye til topps selv. Å jobbe som portør er status i Marangu, og selv om lønna etter norske forhold er latterlig, gjør det dem i stand til å forsørge familien sin. Man føler veldig sterkt på “klasseskillet” i begynnelsen, særlig om morgenen når de kom med te på senga, og all matlaging og rydding osv – men vi lærte veldig fort å sette enormt stor pris på innsatsen deres. Oppå alle disse 40 hjelperne, har vi også med én kokk. Jeg syns selv det høres ut som om vi er en gjeng spradebasser som later som de skal på fjelltur med hele dette støtteapparatet, men et normalt menneske har faktisk mer enn nok med å bære sin egen kropp etterhvert som vi nærmer oss toppen. (Kilde: http://frujohansen.no/?page_id=24)

Som dere ser, så er bærerne selve ryggraden i turene opp til Kilimanjaro. Samtidig har jeg hørt at de har lite og dårlige klær, fryser, går på dårlige sko osv. Så dersom noen har noen gode polvotter, skjerf eller lignende småting som jeg kan ta med meg og dele ut, så tar jeg imot med takk.

Alt månedsvis før turen, kjenner jeg en dyp takknemlighet mot disse ukjente, svartmuskede, serviceinnstilte og blide menneskene som skal hjelpe meg å nå mitt eget egoistiske mål om å nå Afrikas høyeste punkt- på forhånd hjertelig tusen takk….

20131203-211537.jpg

Dette innlegget ble publisert i facts in advance og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

